Nagrody rynku

 

 

Zagłosuj na swojego kandydata do Nagród Rynku Dealerskiego 2017!

 

30 maja 2017 r. rozpoczęło się internetowe głosowanie na kandydatów do Nagród Rynku Dealerskiego 2017 r. Głosowanie potrwa do 4 czerwca 2017 r. do godziny 23:59. W głosowaniu mogą brać udział przedstawiciele wszystkich firm dealerskich w Polsce. Wyniki zostaną ogłoszone podczas Kongresu Dealerów Samochodów, który odbędzie się w dniach 6-7 czerwca 2017 r. w Hotelu Ossa**** w Rawie Mazowieckiej.

Aby zagłosować na wybranych kandydatów należy kliknąć:

KLIKNIJ, ABY PRZEJŚĆ DO ANKIETY

 

Poniżej prezentujemy uzasadnienia nominacji w poszczególnych kategoriach:

 

Kategoria 1: Najlepszy dealer (dla dealerów z jednym lub 2 obiektami)

Polbis Auto – za dość zaskakującą dla rynku transakcję zakupu dealerstwa Skody od firmy Z&Z Auto Złomańczuk. Tym samym wywodzący się z Olsztyna Polbis Auto wszedł na rynek toruński, zaś firma Kazimierza Fiedorowicza jednym ruchem podwoiła swoją sprzedaż i z wynikiem 1638 nowych samochodów weszła do grona pretendentów do Listy TOP50.

Zaborowski – za wejście do nowej dla siebie marki i budowę salonu Opla w Warszawie (Auto Point w południowo-wschodniej części stolicy – otwarcie planowane w ciągu najbliższych tygodni). Za świetne wyniki w marce Nissan, a także dywersyfikację biznesu poprzez sprzedaż i serwis motocykli marki Harley (salon Twin Peaks w Warszawie).

BMW Sikora – za umiejętne łączenie filozofii marki premium z filozofią polskiej, rodzinnej firmy. Za odważną decyzję inwestycyjną o wejściu na rynek opolski, przez co BMW Sikora stanie się jedyną firmą z polskim kapitałem posiadającą 3 oddziały marki BMW (Mikołów, Bielsko-Biała, Opole). Za oryginalne podejście do sprzedaży i promocji aut elektrycznych (m.in. proponowanie modeli BMWi 3 swoim klientom jako samochody zastępcze w serwisie).

 

Kategoria 2: Najlepsza mała grupa dealerska (dla dealerów do 5 obiektów)

Grupa Karlik – za przemyślaną i skuteczną dywersyfikacją dealerskiego biznesu. Na wiosnę minionego roku Grupa otworzyła nowy salon Jaguara i Land Rovera. Niedługo później w strukturach sprzedaży samochodów używanych wyodrębniono brand „Karlik Premium Cars”, przeznaczony dla sprzedaży używanych samochodów premium. Dealer, który w jednym mieście, Poznaniu, sprzedaje auta sześciu marek, w 2016 r. urósł sprzedażowo o 22 proc.

Grupa Autorud – za konsekwentny rozwój i silną pozycję na Podkarpaciu i kolejne inwestycje, powiększające obszar działania Grupy. Ostatnią serię inwestycji w Rzeszowie zwieńczyła autoryzacja serwisowa Skody. Autorud nie poprzestaje na tym i odważnie wchodzi na kolejny rynek – kilka dni temu wszedł w posiadanie 100 proc. akcji dealerstwa Autocentrum Kielce, a w 2018 roku planuje budowę nowego Terminala Audi w tym mieście.

Toyota Romanowski – za wejście do Krakowa. Na razie otwarty na początku roku salon Toyoty to tylko przyczółek. Dealer, który w tym roku świętuje swoje 25-lecie, od razu zapowiedział budowę docelowej stacji z własną blacharnią-lakiernią. A ponadto – za kilka lat stałych wzrostów sprzedaży, w 2016 roku – o 45 proc. Salon Lexusa Grupy od 8 lat sprzedaje najwięcej aut tej marki w Polsce.

 

Kategoria 3: Najlepsza duża grupa dealerska (dla dealerów powyżej 5 obiektów)

PGA Polska – za metodyczne realizowanie strategii rozwoju, polegającej na strategicznych inwestycjach na kolejnych rynkach. Tylko w latach 2009-2015 Grupa zrealizowała 10 inwestycji. Ostatnią było otwarcie punktu City Motors z autoryzacją Volkswagena w Gdańsku. Oprócz tego Grupa rozwija obszar biznesu związany z samochodami używanymi. W ostatnim czasie narodziła się Otosfera – własny brand dedykowany autom używanym.

Grupa Autoremo – za ekspansję w Krakowie. W czerwcu minionego roku Grupa otworzyła w stolicy Małopolski wielomarkowy salon marek Renault, Dacia oraz Mazda. Niedługo później ofertę Grupy w tym mieście dopełnił nowy salon Hyundaia. Nowe salony to efekt dynamicznego rozwoju grupy, którą tworzy sieć salonów i serwisów Autoremo, Anndora oraz Autoneo, oferujących samochody Skoda, Volkswagen, Renault, Dacia, Mazda i Hyundai.

Grupa Zasada – za jedną z ciekawszych transakcji przejęcia ubiegłego roku: zakup łódzkiego salonu Alfa Romeo, Jeepa, Lancii, Isuzu i Suzuki firmy Autotraper. Salon marek z Grupy Fiata będzie drugą lokalizacją spółki Sobiesław Zasada Automotive w aglomeracji łódzkiej – pierwsza to salon Mercedesa przy ul. Aleksandrowskiej – i jednocześnie jedenastą w kraju. W minionym roku doszła jeszcze jedna: salon Mercedesa w Nowym Sączu.

 

Kategoria 4: Najlepszy dealer aut używanych

Carolina Car Company – za wieloletni rozwój działu samochodów używanych w firmie – sprzedaż „używek” prowadzi każdy z salonów dealera Toyoty. Dodatkowo, w 2014 r., uruchomił on dedykowany autom używanym salon na warszawskich Włochach. W efekcie w ubiegłym roku Carolina Car Company sprzedała blisko 1000 samochodów używanych, co stanowiło 40 proc. wolumenu sprzedaży aut nowych.

Dobrygowski – za niezmiennie profesjonalne podejście do sprzedaży samochodów używanych wszystkich marek, nie tylko Toyoty. Dział samochodów używanych Toyoty Dobrygowski ma do dyspozycji dwa place: w Lubinie i Długołęce koło Wrocławia. W ubiegłym roku firma, sprzedając ponad 1500 „używek”, odnotowała w tym zakresie 25-proc. dynamikę wzrostu. Do tego sprzedaż aut używanych stanowi około 70 proc. sprzedaży samochodów nowych firmy.

Odyssey – za odważne inwestycje w dział samochodów używanych – wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na dział „używek” na terenie warszawskiego dealerstwa (dodatkowe miejsce uzyskano poprzez outsourcing stoku samochodów nowych), a także zatrudnienie nowych osób dedykowanych do tego – prężnie rozwijającego się – działu w strukturze firmy.

 

Kategoria 5: Najlepszy dealer flotowy

Grupa Bońkowscy – za pozyskiwanie klientów flotowych zarówno dla samochodów marki Toyota, jak i BMW. Grupa Bońkowscy sprzedaje auta obu brandów m.in. do współtworzonej przez siebie CFM-owej firmy Rentis. W ostatnim czasie dealer zapoczątkował współpracę z car-sharingową firmą 4Mobility, do której dostarcza pojazdy premium: BMW oraz Mini.

Grupa Carsed – za pozyskiwanie kontraktów flotowych, przez wiele lat przede wszystkim w oparciu o salon w Siedlcach. W 2016 r. dealer uruchomił w Warszawie pierwszy w kraju obiekt dealerski nowego typu – Centrum Flotowe, przeznaczony wyłącznie do obsługi klientów biznesowych (1200 m2, możliwość jednoczesnego wydania ponad 50 samochodów).

Gall ICM – za generowanie bardzo wysokich wyników sprzedażowych (sprzedaż ponad 2300 samochodów w 2016 r.) w oparciu o jedną lokalizację oraz jedną markę. Jest to możliwe między innymi dzięki wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klientów flotowych, którzy mogą korzystać z serwisu czynnego w dni powszednie przez całą dobę.

 

Kategoria 6: Najlepsza inicjatywa marketingowa

Grupa Wróbel – za kreatywność, oryginalne i atrakcyjne działanie promocyjne wykorzystujące nowoczesne technologie i media społecznościowe – akcję „Gwiazda na Horyzoncie. Mercedes-Benz. Born to be a star” – profesjonalną sesję zdjęciową z Mercedes-Benz SL 63 AMG w filmowym stylu, skierowaną do uczestników 16. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Jaszpol – za nowoczesną i niekonwencjonalną koncepcję oraz profesjonalną organizację Mobilnego Salonu Samochodowego (punktu dealerskiego w łódzkich centrach handlowych). Za nieszablonowe otworzenie się na nowych klientów i kompleksowe działania w tym zakresie, a także za odwagę we wcielaniu w życie oddolnych, nietuzinkowych inicjatyw pracowników dealerstwa (efekt: kilkaset jazd testowych i kilka podpisanych zamówień).

Grupa Zdunek – za profesjonalizm i konsekwencję w budowaniu marki i wizerunku firmy. Za wysokiej jakości efektywne działania promocyjne (m.in. sponsoring gdańskiej drużyny żużlowej), aktywność w mediach społecznościowych (sam profil BMW Zdunek posiada ponad 13 tys. fanów), współpracę z ambasadorami marek (m.in. Mateusz Borek, Krzysztof Głowacki, Katarzyna Figura, Piotr Myszka) oraz nieprzerwane zaangażowanie w liczne regionalne wydarzenia i inicjatywy (m.in. partnerstwo przy Sopot Super Hit Festiwal).

 

Kategoria 7: Wschodząca Gwiazda Rynku Dealerskiego

Dorota Korczyk – za umiejętne współzarządzanie – razem z ojcem – strukturą dealerską, która w ostatnim czasie, pozyskując dealerstwo marki KIA w Bielsku-Białej, podwoiła swój stan posiadania. A także za konsekwentne i wielotorowe budowanie wizerunku marki Korczyk na lokalnym rynku.

Piotr Krasnodębski – za sukcesywne rozwijanie rodzinnej firmy wspólnie z ojcem – Dariuszem Krasnodębskim. Jeszcze kilka lat temu dealer związany była tylko z jedną marką – Mitsubishi. Dziś Mitcar posiada również autoryzacje marek Subaru oraz – od zeszłego roku – KIA. Dywersyfikację biznesu uzupełnia dodatkowo serwis mechaniczny marki Bosch.

Oskar Staszak – za umiejętność przejęcia sterów w firmie w 2014 r., mimo zaledwie 21 lat. A także za prowadzenie – w dużej mierze autorsko i samodzielnie – rentownego dealerstwa na maleńkim rynku – firma działa w Dusznikach (woj. wielkopolskie), które zamieszkuje 2 600 osób.

 

Kategoria 8: Najlepsza dealerska inicjatywa społeczna/ DEALER DOBRYCH UCZYNKÓW

BMG Goworowski – za aktywny udział w wielu dobroczynnych inicjatywach, w tym za otwartość i darowiznę na potrzeby i doposażenie Samodzielnego Publicznego Centralnego Szpitala Klinicznego w Warszawie przy ul. Banacha, wsparcie logistyczne Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, pomoc finansową w realizacji charytatywnego XXIV Koncertu Polskiego Czerwonego Krzyża, a także dbałość o los porzuconych zwierząt i wsparcie schroniska „Ciapkowo”.

Mercedes-Benz Witman – za wieloletnią i wielotorową pomoc Fundacji Hospicyjnej w realizacji jej celów i opiece nad osobami dotkniętymi najcięższymi chorobami. Za otwartość i nieustającą chęć pomocy Fundacji na wielu polach działania, m.in. poprzez sponsorowanie paczek dla podopiecznych Fundacji, sponsorowanie, a także aktywne uczestnictwo w wielu wydarzeniach organizowanych na rzecz osób wymagających pomocy hospicyjnej. 

Duda-Cars – za wieloletnią pomoc Fundacji Rodziny Duda im. Maksymiliana Dudy w realizacji projektów o charakterze, edukacyjnym, społecznym i kulturalnym, a także w wyrównywaniu szans dzieci z mniejszych miejscowości z tymi z dużych miast. Za inspirującą loterię dobroczynną na rzecz własnych pracowników w trudnej sytuacji, a także za wrażliwość na los najmłodszych i transport świętego Mikołaja do dzieci z wielkopolskich szpitali i domów dziecka.

 

Nagroda specjalna: Człowiek roku 2016 Miesięcznika Dealer

Andrzej i Jan Garcarkowie – za stworzenie w niewielkich Nowych Skalmierzycach pod Kaliszem jednego z najlepszych dealerstw Mercedesa nie tylko w Polsce, ale i w Europie, do którego klienci podążają z każdego miejsca w kraju (blisko 20 tys. zleceń serwisowych w minionym roku). Za kolejną inwestycję w obiekty: rozbudowę salonu oraz części administracyjno-usługowej (w tym stworzenie specjalnej sali wydań dla klientów odbierających nowe samochody). Za 35-proc. wzrost sprzedaży i rekordowy wolumen 1600 sprzedanych nowych pojazdów (licząc auta ciężarowe).

Bogdan Goworowski – za szereg inicjatyw inwestycyjnych: rozbudowę siedziby głównej firmy w Gdyni (salon i serwis Mercedesa, a wcześniej jeden z pierwszych odrębnych obiektów dla Mazdy) i świetne wyniki operacyjne firmy. Za tytuł Leadera Polskiego Biznesu przyznawany przez BCC, a także szereg innych wyróżnień (m.in. Diament Forbesa). Za liczne inicjatywy kulturalne i społeczne (m.in. sponsoring młodych tenisistów i piłkarzy, Gdańskiego Festiwalu Muzyki Klasycznej, wsparcie potrzebujących – schroniska Animals w Gdyni czy szpitala Banacha w Warszawie).

Marek Romanowski – za imponujący rozwój firmy w ostatnich kilku latach: stworzenie najlepiej sprzedającego salonu Lexusa w Polsce (662 auta w 2016 r.), rozwój własnej sieci oddziałów salonów Toyoty: Radom, Kielce, jak również – od 2016 r. – Kraków. Za budowę pierwszego w kraju salonu samochodów dostawczych Toyoty (Radom) oraz realizowane i planowane inwestycje (rozbudowa obiektu w Radomiu, modernizacja dzierżawionego salonu w Krakowie, a także planowana inwestycja „green field” w tym mieście). Za rekordowy wzrost sprzedaży Grupy Romanowski w 2016 r. (+43 proc. r/r) oraz najwyższy awans na Liście TOP50 (+11 pozycji, sprzedaż 2464 aut i skok na 33. miejsce w Polsce).

 

 

Nagrody Rynku Dealerskiego 2016

Nagrody Rynku Dealerskiego 2016

Nagrody Rynku Dealerskiego powstały po to, by nagrodzić najlepszych i najbardziej pomysłowych dealerów. To nasz sposób na uhonorowanie biznesowej inwencji, odwagi i konsekwencji.

O liście nominowanych i nagrodzonych zadecydowała seria głosowań. Najpierw nominowanych wytypowała w wewnętrznym głosowaniu redakcja miesięcznika „Dealer”. O przyznaniu nagród zadecydowało głosowanie internetowe czytelników i Kapituły Nagród Rynku Dealerskiego. O ostatecznych rozstrzygnięciach decydowała suma głosów oddana przez Kapitułę (75 proc. wagi) i internautów (25 proc.). W tym roku w głosowaniu internetowym oddano aż 1000 głosów! I jak co roku, wyłonić nominowanych i zwycięzców wcale nie było łatwo… Nie zabrakło w tym roku dokonań ciekawych, imponujących i zmieniających twarz polskiego rynku dealerskiego: odważne przejęcia, realizowane plany ekspansji, a także – po prostu dobra robota, wykonywana z dnia na dzień z godną nagrody konsekwencją. Z roku na rok konkurencja staje się coraz bardziej zaciekła. I z roku na rok na ceremonii przyznania Nagród Rynku Dealerskiego rosną emocje. Bo poczet nagrodzonych jest coraz dłuższy – kto nie chciałby do niego dołączyć? Na kolejnych stronach prezentujemy listę tegorocznych zwycięzców.

Nagrody Rynku Dealerskiego 2016. Laureaci i Nominowani

 

Najlepsza duża grupa dealerska roku (dealer posiadający więcej niż 5 lokalizacji)

Grupa PTH

Historia Grupy PTH to opowieść o odważnych przejęciach i rozszerzaniu geograficznego zasięgu sprzedaży i samego wolumenu rocznych dostaw. W 2015 roku portfolio Grupy PTH powiększyło się o autoryzacje Skody i Volkswagena w Lublinie. Oznacza to, że Grupa ma już 17 lokalizacji w 10 miastach. Jej wolumen sprzedaży w 2015 roku wyniósł 6 143 samochody, osiągając wzrost o prawie 35 proc. Pozwoliło to zająć Grupie PTH piąte miejsce wśród 50 największych grup dealerskich w kraju. Wspinaczka na szczyt trwa, bo prezes Grupy PTH, Paweł Czeredys, na pewno nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. W najbliższym czasie firma zadebiutuje jako dealer marki premium, otwierając salon marki Audi w Lublinie.

PTH

Pozostali nominowani: Grupa Pietrzak (za stały rozwój struktur i odważne wejście w segment samochodów luksusowych), Grupa Zdunek (za intensywny rozrost sieci sprzedaży, inwestycje w Trójmieście i wejście na rynek olsztyński; niedługo firma otworzy tam salon BMW).

Najlepsza mała grupa dealerska roku (dealer posiadający do 5 lokalizacji)

Grupa Polmotor

Działająca na Pomorzu Zachodnim firma dealerska to przykład organizacji idealnie wykorzystującej potencjał lokalnego rynku i nadarzające się biznesowe okazje. Minionej wiosny grupa otworzyła w Szczecinie kompleks obiektów, w którym sprzedawane są marki Kia, Nissan i Subaru. Niedawno ruszyła także sprzedaż marek Renualt i Dacia. Mimo to właściciele grupy, Jan Przepłata i Dariusz Olkiewicz, deklarują przywiązanie do rodzinnego modelu biznesu. – Naprawdę jesteśmy zadowoleni z tego, co mamy. Choć naturalnie trzymamy rękę na pulsie. Jeśli pojawi się okazja, na pewno ją dobrze przemyślimy – deklarował w ostatnim wywiadzie dla „Dealera” Jan Przepłata.

Polmotor

Pozostali nominowani: Duda-Cars (za działania konsolidacyjne, które doprowadziły do tego, że firma Duda-Cars – z dealera jednoobiektowego – stała się strukturą posiadającą łącznie trzy salony marki Mercedes-Benz: w Poznaniu, Lesznie oraz Wrocławiu), Jaszpol (za zdominowanie rynku Łodzi; w 2015 r. dealer sprzedał ponad 1300 samochodów, co dało mu awans do grona 75 największych dealerów w Polsce).

Najlepszy dealer roku (dealer posiadający jedną bądź dwie lokalizacje)

Satall

Niech przemówią liczby: dwa łodzkie salony Mitsubishi Satallu sprzedają około 10 proc. wolumenu tej marki w Polsce. Firma może pochwalić się także największą średnią sprzedażą na salon wśród dealerów japońskiej marki. Z kolei salon przy ulicy Liściastej osiąga najlepszy wynik z całej sieci. Firma Satall udowadnia, że na rynku wciąż jest miejsce na niewielkich, lokalnych graczy, którzy po prostu robią dobrą robotę.

Satall

Pozostali nominowani: Auto Fus (za otwarcie pierwszego w Polsce autoryzowanego salonu sprzedaży marki Rolls-Royce), Auto Partner Garcarek (za imponujące wyniki mimo stosunkowo małej skali działalności; w 2015 r. firma działająca w Nowych Skalmierzycach koło Kalisza sprzedała ponad 1200 samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych).

Najlepszy dealer aut używanych

Grupa Karlik

Za konsekwentny rozwój brandu Karlik Centrum Samochodów Używanych, którego ostatnim akcentem jest otwarcie centrum sprzedaży używanych samochodów premium. Obecnie firma prowadzi sprzedaż aut używanych w trzech salonach w Poznaniu. Inwestycje poczynione w kierunku znaczącego poszerzenia oferty samochodów używanych już w pierwszym kwartale 2016 roku przyniosły wzrost sprzedaży aż o 97 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku Nowy salon – zgodnie z deklaracjami firmy – ma być wstępem do kolejnych inwestycji w rozwój projektu Karlik Centrum Samochodów Używanych. – Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zapracowali na tę nagrodę, w szczególności mojemu synowi, Mikołajowi – to on jest autorem tego projektu – powiedział na scenie Ryszard Karlik, odbierając wyróżnienie.

Karlik_używane

Pozostali nominowani: Inchcape Motor Polska (w 2015 r. firma Inchcape sprzedała 800 używanych aut na 1,5 tys. nowych, kładąc nacisk na to, by proces sprzedaży w przypadku obu rodzajów klientów był taki sam), Toyota Dobrygowski (w ubiegłym roku firma, sprzedając ponad 1200 „używek”, zanotowała imponujący, blisko 70-proc. wzrost w tym obszarze działalności.).

Najlepsza inicjatywa marketingowa roku

Grupa Karlik

Oto jeszcze jeden nagrodzony pomysł grupy dealerskiej z Poznania. Kolekcja pARTs to kolekcja biżuterii powstałej z wyeksploatowanych części samochodów Volvo. Każdy element tej wyjątkowej kolekcji został stworzony zgodnie z ideą upcyklingu, który zakłada przetwarzanie surowców wtórnych w produkty nowe o wyższej wartości. Biżuterię można nabyć – i podziwiać – za pośrednictwem strony internetowej dealera. W Ofercie m.in. bransoletka z przewodów paliwa, kolczyki z wykorzystaniem próbnika lakieru nadwozia i wisiorek z zatopionym w żywicy fragmentem elektroniki modułu czujnika skrętu wraz z żarówką oświetlenia wewnętrznego Volvo. Dla prawdziwych pasjonatów marki. – Nie ukrywam prawdziwego wzruszenia i zadowolenia z tej nagrody. Cieszę się, że w tej trudnej branży motoryzacyjnej wygrała biżuteria. Jednocześnie mam nadzieję, że tym projektem udało mi się udowodnić, że istnieje synergia świata mężczyzn i świata kobiet – powiedziała na scenie Joanna Karlik, pomysłodawczyni kolekcji.

Karlik_marketing

Pozostali nominowani: Bawaria Motors (m.in. za „wyścig najwyższych lotów” – na evencie zorganizowanym przez dealera Adam Małysz, jadąc za kierownicą Mini pokonał w wyścigu 32-tonowy samolot rejsowy Boeing 737), Serwis Haller (Za przyłożenie ręki do powstania pierwszego w Trójmieście szklanego kortu do gry w Squasha).

Wschodząca Gwiazda Rynku Dealerskiego

Łukasz Krześniak

Łukasz Krześniak to prawa ręka Zbigniewa Głuchego, twórcy i szefa Grupy Gezet, największej firmy dealerskiej na Ziemi Lubuskiej. Krześniak, jej dyrektor zarządzający, prezentuje odważne podejście do wielomarkowości – w ofercie Grupy znajduje się aż 9 brandów. Nie da się kierować tak rozległą organizacją bez nowoczesnego podejścia do zarządzania. Od kilku lat Grupa Gezet to stały bywalec list największych firm dealerskich w kraju. Miniony rok zakończono z wynikiem 2125 sprzedanych aut,. Wzrost sprzedaży o prawie jedną czwartą dał firmie 37. miejsce na liście Top50. – Dwa lata temu odbierałem nagrodę dla małej grupy dealerskiej. Dzisiaj odbieram to wyróżnienie. Pracujemy dalej i mam nadzieję, że następną nominację dostaniemy w kategorii „Duża grupa dealerskiej” – komentował na gorąco Łukasz Krześniak.

Krześniak

Pozostali nominowani: Jakub Pietrzak (rodzice, Bogdan i Beata Pietrzkowie, powierzyli mu zadanie wypracowanie pozycji Grupy Pietrzak w segmencie marek luksusowych; na razie z samymi sukcesami), Mateusz Zarajczyk (za umiejętne szukanie sposobów na rozwoju Grupy Pol-Mot Auto).

Dealer Dobrych Uczynków

Motor Centrum

Wielomarkowy dealer z Trójmiasta wraz z początkiem roku uruchomił autorski program „Pomaganie przez naprawianie”. Inicjatywa polega na przekazywaniu minimum jeden procent kwartalnej wartości usług serwisowych na rzecz lokalnych organizacji pożytku publicznego. Odbiorca tej pomoc zmienia się co kwartał. Do tej pory serwis Motor Centrum wsparł Pomorskie Hospicjum dla Dzieci, zajmujące się domową opieką nad nieuleczalnie chorymi dziećmi mieszkającymi w województwie pomorskim, i Fundację Trzeba Marzyć, od dziesięciu lat pracującą na rzecz chorych rzeczy, próbując spełnić ich najskrytsze marzenia. Pieniądze zebrane dzięki Motor Centrum mają zostać wykorzystane na budowę dwóch małych placów zabaw, po jednym dla Lilki i Mai. – Myślę, że w dzisiejszych czasach istotą działania każdej firmy jest społeczna odpowiedzialności biznesu i wsparcie, które możemy udzielić najbardziej potrzebującym. Dobroczynność jest nagrodą samą w sobie, ale równie miło jest dostać wyróżnienie w tak ważnej kategorii – mówił podczas gali Marek Weltrowski-Knopik, członek zarządu w Motor Centrum.

MotorCentrum

Pozostali nominowani: firma Nordyński (za wieloletni udział w organizacji charytatywnej kolacji z cyklu „Przyjaciele gotują”), Grupa Pietrzak (za pomoc w naprawie auta Krystiana Jablońskiego, katowiczanina, który rzucił się w pościg za pijanym kierowcą).

CZŁOWIEK ROKU MIESIĘCZNIKA „DEALER”

Piotr Mozdyniewicz

Człowiek roku miesięcznika „Dealer” AD 2016 zaczynał swoją karierę w branży od ściągnięcia do Polski 18 Skód Favorit z Czechosłowacji. Ćwierć wieku później stworzona przez Piotra Mozdyniewicza firma MM Cars sprzedała 2,8 tys. samochodów, meldując się na 22 miejscu listy TOP 50. Obecnie stan posiadania firmy to 5 lokalizacji w czterech miastach – i siedem marek w portfolio. Ostatni rok to czas dynamicznego rozwoju firmy: zakup udziałów w spółce Zięba – MM Cars, przejęcie dealerstw Autoserwis Dolny Śląsk we Wrocławiu i Lubinie oraz początek inwestycji w salon Opla w Warszawie. – Jestem dumny z tej nagrody, ale najbardziej jestem dumny z tego, z kim pracuję. Stoją za mną ludzie, którzy mnie wspierają i to im chciałbym podziękować najbardziej – powiedział nowy Człowiek Roku miesięcznika „Dealer”.

Piotr Mozdyniewicz

Pozostali nominowani: Kazimierz Mojsiuk (Za konsekwencję w wieloletniej budowie pozycji Grupy Mojsiuk na Pomorzu Zachodnim i wejście na nowy dla siebie rynek Gorzowa Wielkopolskiego), Tadeusz Zduenk (za imponujący „skok do przodu” Grupy Zdunek: zakup większościowych udziałów w firmie KMJ Kaszubowscy (dwa salony Nissana), wejście z BMW na nowy dla siebie rynek olsztyński (rozpoczęcie inwestycji) oraz spektakularną inwestycję w obiekt BMW w Gdyni.).

***

Wieczór pełny emocji już za nami. Gratulujemy zarówno nagrodzonym, jak i nominowanym. Niech splendor, który przypadł tym pierwszym, napędzi resztę do kolejnych odważnych i spektakularnych inicjatyw. Do zobaczenia za rok!

 

Nagrody Rynku Dealerskiego 2015

W trakcie 6. Ogólnopolskiego Kongresu Dealerów Samochodów przyznano po raz piąty doroczne Nagrody Rynku Dealerskiego.

Zanim poznamy rozstrzygnięcia dotyczące Nagród Rynku Dealerskiego 2016, warto przypomnieć sobie ubiegłorocznych laureatów. Wyróżnienia zostały przyznane w 6 kategoriach. Wręczono również 2 nagrody specjalne – dla Wschodzącej Gwiazdy Rynku Dealerskiego i Człowieka Roku Miesięcznika „Dealer”. Z okazji 25-lecia rynku dealerskiego przyznano także nagrody dla Dealera 25-lecia Miesięcznika „Dealer” i Importera 25-lecia Miesięcznika „Dealer”.

Nagrody Rynku Dealerskiego 2015. Laureaci i Nominowani

Najlepsza duża grupa dealerska roku (dealer posiadający więcej niż 5 lokalizacji)
Grupa Krotoski-Cichy
Kategoria dla największych, zaś w tym roku jedna z tych, która miała wyraźnego faworyta. Wszak wielkopolska grupa stała się w zeszłym roku „numerem 1” całego polskiego rynku dealerskiego, wyprzedzając pod względem sprzedaży aut odwiecznego rywala – Polską Grupę Dealerów. Co więcej, osiągnęła to w wielkim stylu: generując rok do roku 40-proc. wzrost wolumenu i sprzedając ponad 13 tys. nowych samochodów. To absolutny rekord naszego rynku. O ostatnim słowie dealera nie ma tu jednak mowy, bo zarządzający firmą nie wykluczają, że już w 2015 r. „pęknie” bariera 15 tys. aut! Mobilizacja pomaga zawsze – konkurencji i branży również – więc wypada życzyć: niech się spełni.

Pozostali nominowani: Grupa PTH (za najbardziej rozbudowaną sieć dealerską w kraju i stałą obecność w pierwszej „10” Listy TOP50), Grupa Autoremo (za najszybszy rozwój wśród dealerów z południowej Polski i za – osiągnięty w ciągu kilku lat – awans z piątej do trzeciej „10” Listy TOP50).

Najlepsza mała grupa dealerska roku (dealer posiadający do 5 lokalizacji)
Carsed
W tym przypadku trudno mówić o „małej grupie”, bo Carsed to „nr 10” polskiego rynku, ale lokalizacji – jak na 4,5 tys. sprzedawanych aut – posiada nadal stosunkowo niewiele. Za nowy obiekt, który powstał w 2014 r. i za „atak na Warszawę” – należy się jednak duże uznanie. Dealer wywodzący się z niewielkich Siedlec wszedł tym samym do stolicy, i to z nową marką – SEAT-em. Poza sprzedażą, firma rozbudowuje przy ul. Łopuszańskiej nowoczesne centrum serwisowo-powypadkowe. Zarazem trwa modernizacja salonu Skody w samych Siedlcach, a współwłaściciel grupy Jerzy Chełstowski przyznaje między wierszami, że chodzi mu po głowie jeszcze jedna marka. Gdyby pojawiła się taka możliwość, to najlepiej… premium i z koncernu Volkswagena. A że Carsed ma już autoryzacje Skody, VW i SEAT-a, to pole manewru pozostaje tu dość ograniczone…

Pozostali nominowani: Grupa Auto Park (za „zmonopolizowanie” sieci Toyoty na ścianie wschodniej – obiekty w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie – i inwestycję w Lexusa), Grupa Wimar (za ekspansję poza Warszawę – do Olsztyna – i dołożenie do swojego portfolio nowych marek: Volkswagena i Audi).

Najlepszy dealer roku (dealer posiadający jedną bądź dwie lokalizacje)
Odyssey
Warszawski dealer to najlepiej sprzedający salon Mazdy w Polsce i jeden z najlepiej sprzedających salonów Nissana. W zeszłym roku zanotował ponad 50-proc. wzrost sprzedaży i w efektownym stylu wrócił do grona TOP50. W ostatnich tygodniach zrobiło się o firmie głośno z powodu nowego obiektu w Pruszkowie. W ten sposób Odyssey chce zapełnić lukę po nieistniejącym już salonie Nissana, Pacific Cars, zlokalizowanym zaledwie kilka kilometrów od świeżo otworzonego punktu w Pruszkowie. Czy się uda? Osoby właścicieli i samo miejsce – z długą dealerską tradycją – wróżą co najmniej nieźle.

Pozostali nominowani: Auto Watin (za wieloletnie utrzymanie silnej pozycji na rynku Wielkopolski i bardzo mocne zaplecze serwisowe), Auto Partner Garcarek (za stworzenie jakościowej renomy w skali całego kraju – w 2014 r. serwis pod Kaliszem obsługiwał ponad 600 aut osobowych miesięcznie).

Najlepszy dealer aut używanych
PGA Polska
Grupa PGA to jeden – z ciągle nielicznych – przykładów w pełni profesjonalnego podejścia do sprzedaży samochodów używanych wielu marek – nie tylko tych, które znajdują się w portfolio dealera. PGA wykorzystuje przy tym wiele metod pozyskiwania „używek” (zakupy od firm leasingowych, penetracja rynku lokalnego, zakupy zagraniczne), gdzie nacisk jest kładziony na odkup od klienta. A do tego grupa weszła ostatnio na kolejny „wielkomiejski” rynek: po Warszawie, Katowicach i Poznaniu, postanowiła sprzedawać auta – oczywiście również używane – w Trójmieście.

Pozostali nominowani: Wieczorek (za profesjonalne podejście do „używek” w niełatwym modelu subdealerskim), Toyota Dobrygowski (za traktowanie sprzedaży aut używanych na równi z nowymi – dealer posiada dwa place samochodów używanych, na których eksponowanych jest łącznie 200 aut).

Najlepsza inicjatywa marketingowa roku
Grupa Wróbel
Można powiedzieć – etatowy laureat Nagród Rynku. Ale pod tym względem ograniczeń nie ma, a firma Michała Łuczaka wyróżnia się czymś nowym niemal co roku. Tym razem chodzi o projekt AMG Exclusive Event Venice 2014 – wycieczkę do Włoch zorganizowaną dla 60 „specjalnych” klientów salonu. Przyjaciele Grupy Wróbel mieli okazję posmakować szybkiej jazdy pod bacznym okiem najlepszych instruktorów z AMG Driving Academy. Dealer pochwalił się przy okazji „idealnym skoordynowaniem logistyki w bardzo trudnych warunkach włoskiej mentalności”. I faktycznie – z południowym podejściem do sjesty i punktualności, ogarnięcie wymagającej akcji to nie lada wyczyn!

Pozostali nominowani: Toyota Romanowski (za marketingowe wykorzystanie turnieju Fed Cup, rozgrywanego w krakowskiej Arenie – m.in. półkilometrowa, ledowa reklama na zewnętrznej fasadzie hali), Mercedes Witman (za „żywą” reklamę Mercedesa podczas meczu piłkarskiego Lechia – Legia – m.in. prezentacja modelu, zbieranie leadów sprzedażowych, precyzyjne mierzenie skuteczności akcji).

Wschodząca Gwiazda Rynku Dealerskiego
Józef Haller
Pierwsza z osobistych – do tego nowa – kategorii. Mająca zaś na celu uhonorowanie osoby, która – mimo, że do emerytury jej jeszcze wyjątkowo daleko – może się już pochwalić zawodowymi sukcesami. Mało kto pasuje do tego grona tak, jak niespełna 35-letni Józef Haller, zarządzający swoją grupą dealerską już od ponad 5 lat. Co ważne, niemałą – jak widać – rynkową praktykę, którą – co sam podkreśla – rozwijał pod okiem swojego ojca, uzupełnia podstawą akademicką. Haller to doktor nauk ekonomicznych, a obszerny doktorat dotyczył – jakże by inaczej – zarządzania dealerstwem.

Pozostali nominowani: Elżbieta Wojszwiłło-Tarnowska (za postawienie na rzetelną pracę z CRM-em, szkolenia pracowników i skokowe zwiększenie wskaźnika sprzedaży aut używanych), Michał Mazur (za umiejętne, wskaźnikowe prowadzenie firmy: od 7 lat rządzi sprzedażą, a od 5 – także serwisem).

Dealer Dobrych Uczynków
MM Cars
Chyba najpiękniejsza ze wszystkich kategorii, w której pokazujemy całej Polsce, jak wiele robią dla swego otoczenia i potrzebujących polscy dealerzy. A zarazem kategoria, gdzie konkurencja należy do najwyższych. Zresztą spójrzmy na przykładowe rzeczy, które robi – a właściwie robił w ciągu tylko ostatniego roku – tegoroczny laureat, firma MM Cars: wsparcie biegu policjanta z Tychów do Gdańska, w trakcie którego zbierano pieniądze dla Fundacji Śląskie Hospicjum dla Dzieci, pomoc dla Brzękowickiej Parafiady w Mysłowicach-Brzęczkowicach, spełnienie marzenia 15-letniego Tomka z Zabrza, który pojechał do Brna i obejrzał wyścigi Moto GP. Można by wymieniać dalej… To nagroda, której po prostu nie wolno nam zaniechać. Bo powodów, by chylić czoła, na pewno nie zabraknie.

Pozostali nominowani: Mojsiuk (za szeroko zakrojone akcje charytatywne w ramach Grupy Charytatywnej Północnej Izby Gospodarczej), PUH Zdunek (za powołanie do życia „Fundacji Zdunek Dzielimy się radością”, a więc formalnej kontynuacji działań dobroczynnych prowadzonych od lat).

CZŁOWIEK ROKU MIESIĘCZNIKA „DELAER”
Andrzej Arefiew
Najbardziej prestiżowe i najbardziej osobiste z osobistych wyróżnień. Tym razem swoją twarz na okładce „Dealera” zobaczył Andrzej Arefiew, właściciel wielomarkowego Konsorcjum Arefiew (Białystok, Olsztyn, Warszawa). Nagroda przede wszystkim za zdobycie Białegostoku, czyli skupienie obu salonów Opla w mieście w rękach jednego właściciela. Coś, co w wielu miejscach – do niedawna również w Białymstoku – zdaje się – głównie ze względów ambicjonalnych obu stron – niemożliwe. „Więcej zarabiam, więcej sprzedaję. Teraz prowadzę w Oplu zdrowy biznes, a nie cenową rywalizację na pograniczu rentowności i walki o życie” – nie ukrywał satysfakcji ze swojego ruchu Arefiew. Już dziś słychać, że ta transakcja otworzyła oczy wielu dealerom w miastach podobnej wielkości… Ale Andrzej Arefiew to nie tylko Opel i Białystok. Wcześniej udowodnił, że da się z sukcesem sprzedawać markę Volvo w Olsztynie, teraz zapowiada sprzedażową ofensywę na stolicę, gdzie już szuka – i to nie jednej – autoryzacji. Wielomarkowy dealer, ale i człowiek wielu pomysłów, które przekuwa w czyny.

Pozostali nominowani: Krzysztof Dobrygowski (za rozwój dealerstwa w Lubinie i udaną ekspansję na rynek Wrocławia), Bogdan Pietrzak (za dominację w Ferrari w Polsce, wejście z marką do Warszawy oraz za stworzenie skutecznego modelu rozwoju sprzedaży Renault-Dacia w oparciu o subdealerów).

Dealer 25-lecia miesięcznika „Dealer”
Adam Pietkiewicz, Jacek Drogosz
Twórcy Grupy PGD i prawdziwi kreatorzy polskiej branży dealerskiej, bez których bezsprzecznie nie byłaby ona w tym miejscu, w którym znajduje się obecnie. Grupa PGD to wieloletni, niekwestionowany lider polskiego rynku: jako jedna z pierwszych wprowadziła wielomarkowość, zajęła się na poważnie sprzedażą produktów F&I, postawiła na wielość lokalizacji i organizację działu pojazdów używanych. Zresztą nie tylko w Polsce, ale i na Słowacji, gdzie firma postawiła obiekt dealerski w Bańskiej Bystrzycy. Pietkiewicz i Drogosz od ponad 6 lat są też jedynym przedstawicielem Infiniti w Polsce, gdzie marka – mimo niedużego wolumenu – wypracowuje jeden z lepszych udziałów w Europie. Obecnie właściciele postawili na rozwój grupy w nowym regionie kraju – Wielkopolsce, gdzie weszli w markę Opel – i ponowne poszerzenie markowego portfolio – zdobycie autoryzacji Kii.

Pozostali nominowani: Tadeusz Fus (za stworzenie „żywej legendy” stołecznego rynku, za rodzinny model biznesu i konkurencję w BMW z potężnymi korporacjami: Inchcape i PGA), Janusz Paczewski (za utworzenie nowoczesnej, liczącej kilkanaście lokalizacji, grupy dealerskiej, która przez lata specjalizowała się w sprzedaży aut z Grupy Fiata., a później szeroko poszerzyła markowe portfolio).

Importer 25-lecia miesięcznika „Dealer”
Adam Kołodziejczyk
Importer ćwierćwiecza, i to nie jednej marki. Przez wielu uznawany za człowieka-instytucję polskiego rynku motoryzacyjnego. Nagrodzony za współtworzenie zrębów branży dealerskiej w Polsce. Za budowę i rozwój sieci Toyoty, a następnie podniesienie z kryzysu – i utrzymanie na dobrym kursie do dziś – sieci dealerskiej Forda. Osoba obecna w tym biznesie nieprzerwanie od jego początku. „Zawsze chciałem doczekać chwili, gdy sprzedamy w Polsce milion nowych samochodów. Raczej mi się już nie uda, ale dealerzy siedzący na sali będą to mogli świętować” – mówił na Kongresie po odebraniu nagrody Adam Kołodziejczyk. Składamy to na karb zbytniej skromności: tego szampana ciągle możemy wypić wspólnie. Byle tylko nikt z Wiejskiej i al. Ujazdowskich nam nie przeszkadzał…

Pozostali nominowani: Jacek Pawlak (za sukcesy w polskich i europejskich strukturach Toyoty, a po powrocie do kraju w 2011 r. – za zwiększenie sprzedaży i satysfakcji rodzimych „toyotowców”), Wojciech Szyszko (za zbudowanie wizerunku, renomy i wolumenu koreańskiej marki Kia w Polsce, stworzenie rentownej sieci dealerskiej oraz za budowę dobrych, partnerskich relacji z dealerami).

 

Sponsorzy złoci

z-totaln
BGŻ BNP Paribasn


Sponsorzy srebrni

s-AKZO
PKO Leasing
s-mobil
s-cargarantie
s-bzwbk


Sponsorzy

IT Automotive
n-ppg
Generali – sponsor
Dicoria-sponsor
sponsor-CSV
Allianz – sponsor
Alior leasing
s-EFL
s-ERGO-HESTIA
Sosnowski – sponsor
Benefia
Indicata – sponsor
Softvig
n-warta
Idea Leasing